Voelt u zich ook aangetrokken door foto’s op sociale media met ‘thuis’ werkers aan een strand met palmbomen, veel reizen en een avontuurlijk bestaan? Of u het overweegt om als ‘digital nomad’ te gaan leven of als u al digital nomad bent, het is verstandig om op een rij te zetten wat er te regelen is.
Niet alleen is belangrijk waar u gaat verblijven en wat voor werkzaamheden u zult verrichten en hoe, of reisverzkeringen, maar heeft u ook gedacht aan bijvoorbeeld de gevolgen voor de belasting? U moet denken aan vragen als: waar ben ik belastingplichtig? Het is namelijk zo dat als u veel reist en 183 dagen in een bepaald land verblijft, u daar belasting zal moeten afdragen. U dient rekening te houden met de mogelijkheid dubbel belast te worden. Hier meer over de 183-dagenregeling.
Lees hier vragen van digital nomads en hoe we u als digital nomad in het kort van dienst kunnen zijn:
Hoi, ik ben digital nomad en werk als legal consultant. Ik ben enkele maanden per jaar in NL. Ik heb mijn bedrijf gestart in Saudi-Arabië en heb ook een visum. Ik heb nog een woning in Rotterdam met een koophypotheek. Als ik dit huis aanhoud, moet ik dan mijn inkomen in Nederland aangeven? Hoe voorkom ik dat ik belastingplichtig ben in NL?
Het is van belang in uw situatie dat uw levenscentrum zich daadwerkelijk verplaatst naar een bepaald land. Wanneer u in NL weinig banden hebt , maar in een ander land ook nauwelijks, dan kan een NL inspecteur in principe nog stellen dat u in NL binnenlands belastingplichtig blijft namelijk.
Ik ben digital nomad en momenteel in Portugal. Ik sta nog in Nederland in geschreven en heb hier een koophuis in Nederland en ik verhuur mijn appartement. Ik ontvang inkomen in Nederland (remote job) . Wat zijn de belastingimplicaties van dit in het buitenland voorzetten met bijvoorbeeld een verhuur hypotheek? En ben ook benieuwd met andere kwesties waarmee ik rekening zou moeten houden.
Op dit moment bent u nog belastingplichtig voor wereldwijde inkomen en vermogen in Nederland. Als u echter veelvuldig in Portugal verblijft dan kan dat wijzigen en ook gevolgen hebben voor de NL werkgever. Het is verstandig dit goed uit te zoeken met namen in verband met de premieplicht en ziektekostenverzekering. Wat betreft de woning kunnen wij ook adviseren.
Er is een hoop om mee rekening te houden, als u op en neer reist tussen verschillende landen. Dit stappenplan zou ook handig kunnen zijn in uw situatie. Neem contact op en bespreek uw situatie!
De box 3 wetgeving is altijd in beweging sinds het kerstarrest van december 2021. Lees verder en ontdek de laatste wijzigingen in dit gebied!
Er waren begin dit jaar 15 rechterlijke uitspraken voor en 0 tegen. Sinds het kerstarrest in 2021 is het niet duidelijk wat er gaat gebeuren. Tot en met 2016 werd in box 3 belasting geheven over een vast rendement en vanaf 2017 was het gebaseerd op een fictief rendement. Er zijn nu meer uitspraken voor dat het werkelijke rendement van de belastingplichtige wordt belast dan tegen.
4 opties ter verfijning
Het kabinet maakt op 26 april vier opties bekend voor een mogelijke verfijning van de categorieën ‘overige bezittingen’ en ‘schulden’ in box 3. De eerste betreft de plaatsing in de categorie ‘banktegoeden’ van aandelen in het vermogen van een Vereniging van Eigenaren (VvE) en geld op een derdenrekening bij een notaris. De tweede optie betreft het defiscaliseren van onderlinge vorderingen en schulden in box 3, die in een gezamenlijke aangifte worden verwerkt. Hieronder worden verrekenbedingen begrepen tussen echtgenoten op basis van huwelijkse voorwaarden of bij toerekening aan de ouders van vermogen van minderjarige kinderen. Wat zijn de andere twee opties – en is er meer?
De eerste twee opties worden sowieso uitgewerkt in nieuwe wetgeving. Dat heeft het kabinet namelijk al toegezegd aan de Eerste en Tweede Kamer bij de behandeling van de Overbruggingswet box 3.
De derde verfijningsoptie betreft het creëren van een aparte categorie voor vorderingen, waardoor deze dan hetzelfde forfaitaire rendementspercentage krijgen als schulden. Hierbij wordt met name gedacht aan geldvorderingen tussen natuurlijke personen.
Optie vier is het opsplitsen van de categorie ‘overige bezittingen’ in meerdere categorieën met eigen forfaits, waaronder aparte categorieën voor effecten en voor onroerende zaken.
Naast de verfijningsopties wordt onderzocht of de heffingskorting voor groene beleggingen kan worden verhoogd.
Onroerende zaken in stelsel naar werkelijk rendement
Ook wordt onderzocht hoe onroerende zaken het beste kunnen worden belast in een stelsel op basis van werkelijk rendement. Daarbij wordt gekeken naar een combinatie van enkele varianten, zoals het belasten naar werkelijke inkomsten zoals huur, pacht en erfpachtinkomsten. En naar het belasten van de waardeontwikkeling van onroerend goed, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen woningen en niet-woningen. Ook wordt onderzocht hoe eigen gebruik van onroerend goed in box 3 kan worden belast. Een andere variant die wordt onderzocht, is het belasten van onroerend goed, waaronder grond, als resultaat uit overige werkzaamheden (row) in box 1.
Nieuw stelsel definitief uitgesteld
Het kabinet heeft nog geen beslissing genomen over de definitieve vorm van het nieuwe stelsel. Wel laat staatssecretaris Van Rij weten dat een zorgvuldig wetgevingsproces met zich meebrengt dat het nieuwe stelsel op basis van het werkelijke rendement pas in werking kan treden op 1 januari 2027.
Bron: Fiscount.nl
Heeft u in het buitenland pensioen opgebouwd en woont u (weer) in Nederland?
Uw buitenlands pensioen in Nederland
Wij zijn u graag van dienst met advies inzake uw situatie. In eerste instantie bekijken we waar uw pensioen(en) belast zijn op grond van het verdrag met het land waarin deze opgebouwd zijn. Per pensioen, en per land, en het relevante belastingverdrag, kan het verschillen of over het pensioen in Nederland of in het buitenland belasting betaald moet worden. Vervolgens moet dan bekeken worden of u uw pensioen deels onbelast kunt ontvangen en of het box 1 of box 3 is. Al naar gelang de situatie kunnen we dan ook een berekening maken van de box 3 gevolgen, en hoe deze eventueel beperkt kunnen worden.
Gaat u nog remigreren?
Voorafgaand aan uw remigratie geven wij bij voorkeur een volledig advies, zodat u weet waar u aan toe bent. We kijken graag naar uw gehele situatie (zoals plannen na terugkomst voor wat betreft inkomen, woning, en een indicatie van uw vermogen) en geven u inzicht in de impact van de immigratie, en vervolgens advies over hoe deze impact eventueel te beperken is. Meer weten over remigreren naar Nederland en hoe wij u kunnen ondersteunen? Dat vindt u hier. Of heeft u bijvoorbeeld pensioen in het buitenland? Lees dan dit artikel.
Voorbeeldsituaties buitenlands pensioen in Nederland
U bent 64 jaar en in Nederland geboren. U heeft meer dan 40 jaar in Zwitserland gewoond en gewerkt en bent recent naar Nederland terug gekomen. U heeft in Zwitserland uw Pensioen opgebouwd. Dit geld staat op een Freizügigkeitskonto; een zogenaamde “slapende Pensioen-rekening” bij een bank in Zwitserland. U wilt dit geld graag naar Nederland halen.
De gebruikelijke gang van zaken is dat een pensioen blijft in het land waar het is opgebouwd en vervolgens belast is in het woonland. Dit lijkt ons voor u een goede optie.
U woont inmiddels in NL. Bij uw werkgever in de US wordt uw contract ontbonden en krijgt u een VSO vergoeding. Ook heeft u bij deze werkgever 401K opgebouwd van meer dan 2,5 ton (USD). U wilt dit bedrag graag laten uitkeren naar Nederland en idealiter uw hypotheek mee afbetalen. Uiteraard wilt u dit zo structureren dat uw Amerikaanse belastingen en boete zo laag mogelijk zijn en begrijpen wat de fiscale consequenties in Nederland zijn. Ook wilt u weten of u het geld voor hypotheekaflossing kunt gebruiken of voor uzelf als inkomen.
Een 401K is een pensioenvoorziening en een afkoop in principe belastbaar tegen de marginale tarieven. In Nederland is een dergelijke afkoop niet mogelijk maar aangezien dat in de VS wel mogelijk is, is er waarschijnlijk geen revisierente is verschuldigd. Uitbetaling ineens lijkt fiscaal niet aantrekkelijk. Ook moet de Amerikaanse zijde worden nagegaan door een Amerikaanse adviseur daarna kunnen wij eventueel naar de Nederlandse kant kijken. Optimaal zou zijn om een pensioen uit te keren als er geen ander inkomen is omdat dan de hoogte van het tarief nog niet marginaal zo hoog is.
U remigreert vanuit de US naar Nederland. U bent op zoek naar belastingadvies inzake in de US opgebouwd kapitaal (401k, aandelen, levensverzekeringen in de US).
We kunnen voor u in een dergelijke situatie in eerste instantie kijken waar uw pensioen belast is op grond van het verdrag en vervolgens bekijken of het pensioen box 1 of box 3 is. Al naar gelang de situatie kunnen we dan ook een berekening maken van de box 3 gevolgen, en hoe deze eventueel beperkt kunnen worden.
Het nieuwe jaar is al geruime tijd begonnen en de aangifteperiode begint weer. De deadline belastingaangifte van 1 mei wordt groot weergegeven in het nieuws, maar is alle aandacht voor deze gevreesde datum eigenlijk wel terecht? En wat is de datum 1 april die ook nog wordt genoemd?
Moet u voor 2022 belastingaangifte doen? Dan heeft u vast al een brief gehad van de Belastingdienst met uitnodiging tot aangifte doen, waarop de uiterste inleverdatum vermeld staat. De deadline belastingaangifte is afhankelijk van wat voor soort biljet u moet invullen. Daarnaast zult u horen dat u belastingrente kunt voorkomen door de aangifte vóór 1 april te doen. Deze rente wordt ook wel vermeld als boete of verhoging van de belasting waarbij in de praktijk de alarmbellen gaan rinkelen.
Aangifte na de deadline belastingaangifte invullen kan
Voor al onze klanten vragen wij uitstel tot volgend jaar 1 mei 2024. De Belastingdienst geeft uitstel zodat de werklast over het jaar verspreid kan worden. U zult geen boete krijgen als uw aangifte voor die tijd wordt ingediend. Wij vragen uitstel aan vanwege de drukte en de verwerkingstijd zodat wij iedere aangifte de tijd kunnen geven die deze verdient. Door het verschuiven van de deadline van 1 april naar 1 mei valt dit samen met een periode waarin de aangifte omzetbelasting worde gedaan. Dit veroorzaakt dan ook een lastige piek in de werkzaamheden te meer daar de deadline van de aangifte omzetbelasting wel een harde deadline is.
Geen paniek
Bent u (nog) geen klant bij ons en is uw aangifte vóór 1 mei nog niet ingediend? Dan zal er na verloop van tijd een herinnering worden gestuurd. Maar ook na ontvangst van deze herinnering is er niets aan de hand. Er wordt geen boete opgelegd. Als u dan nog niet de aangifte heeft ingediend krijgt u een aanmaning en weer de tijd om de aangifte in te dienen. Pas hierná wordt er een boete opgelegd. Wij kunnen voor u alsnog uitstel vragen als u een herinnering heeft ontvangen. Na het ontvangen van een aanmaning kan dit niet meer.
Belangrijk
Wat is nu wel belangrijk? Dat is het voorkomen van belastingrente. Deze rente wordt in rekening gebracht als de aanslag wordt opgelegd na 1 juli en bedraagt 4% voor inkomstenbelasting. Deze rente begint te lopen vanaf 1 juli. Deze rente kan voorkomen worden door de aangifte voor 1 april in te dienen. Om te voorkomen dat de aangifte een haastklus wordt is het echter vaak verstandig om een inschatting te maken en een voorlopige aanslag aan te vragen die vervolgens wordt verrekend met de aanslag na indiening van de aangifte. Dit is slechts aan de orde bij een te verwachten te betalen – substantieel – bedrag. Bij een teruggave is dit niet aan de orde (u ontvangt helaas geen rente) en bij een klein verschuldigd bedrag gaat dit niet over noemenswaardige belangen.
Deadline belastingaangifte 1 juli M-biljet
Overigens geldt de deadline van 1 mei alleen voor het regulier P-biljet. Een P-biljet zal worden uitgereikt aan u, als u geheel 2022 binnenlands belastingplichtig bent geweest. Als u in 2022 bijvoorbeeld Nederland verliet of bent teruggekeerd, dan dient u een M-biljet in te vullen. In dit geval moet dan rekening worden gehouden met een deadline van 1 juli. Het is ook mogelijk dat in het geheel geen biljet wordt uitgereikt. Het is dan uw verantwoordelijkheid om te onderzoeken of belasting is verschuldigd en vervolgens alsnog om een biljet te vragen. In het jaar van immigratie of emigratie is een teruggave niet ongewoon dus ook om die reden is het verstandig hier goed naar te kijken. Daarnaast is het M-biljet een belangrijke aangifte die uw belastingplicht wijzigt; advies bij een dergelijke aangifte is zeker geen overbodige luxe.
Andere redenen
In sommige gevallen is het wel handig om aangifte met gepaste spoed te doen als u hier baat bij heeft. Verwacht u een groot bedrag te moeten betalen over 2022 of een teruggave? Of moet u een aanvraag van de financiering van een woning doen bijvoorbeeld? Dan is het verstandig om onze aangifte-diensten op tijd in te schakelen. Wij zullen in voorkomende gevallen de aangifte met voorrang behandelen of een voorlopige aanslag aanvragen ter voorkoming van de belastingrente.
Conclusie
U krijgt geen boete of verhoging bij het indienen van de aangifte ná de deadline mits u tijdig een goede inschatting maakt van uw situatie en zonodig een voorlopige aanslag heeft aangevraagd. Uitstel is altijd mogelijk en eenvoudig te regelen mits er geen aanmaning is ontvangen. Voorafgaand aan een aanmaning ontvangt u eerst een herinnering. Negeer geen berichten van de belastingdienst, dan is er nooit reden tot paniek.
Met onze expertise kunt u ervan verzekerd zijn dat we uw aangifte correct en op tijd indienen. Bent u nog geen klant en wilt u er zeker van zijn dat uw – internationale – belastingsituatie zo geoptimaliseerd mogelijk is?
De 30%-regeling is een loonbelastingfaciliteit voor expats waarbij 30% van het brutosalaris belastingvrij wordt uitgekeerd en er gebruik gemaakt kan worden van twee inkomstenbelastingvoordelen.
De 30%-regeling
Er is een meningsverschil aan de gang inzake de 30%-regeling. Groenlinks schaft in ‘keuzes in Kaart 2022-2025’de 30%-regeling en de vrijstelling extraterritoriale kosten (ETK) voor ingekomen werknemers af. Dit is een lastenverzwaring voor gezinnen van 0,5 mld euro. De Kamerleden van de SP en GroenLinks hebben ook al in 2016 een motie ingediend ter heroverweging van de noodzaak van de 30%-regeling en gaan er nu op stemmen. Dat om het ‘begrotingstekort’ door het kerstarrest te verminderen. Daarbij zou het helpen om de 30%-regeling af te schaffen.
Zij beweren dat er door deze regeling een onterecht verschil is tussen ingekomen en uitgezonden werknemers. Is deze ‘ongelijkheid’ echt een reden om de 30%-regeling af te schaffen?
De 30%-regeling – broodnodig
Er was tijdens de tweede wereldoorlog een groot tekort aan hoogopgeleid personeel en het tarief van de inkomstenbelasting was dan ook wel 70%. Niet een ideaal vestigingsklimaat dus. Na langdurige overleggen besloten de Belastingdienst en het bedrijfleven voor een gunstige regeling die hoogwaardig personeel zou aantrekken, om bij te dragen aan de wederopbouw van Nederland.
Het beraad resulteerde in de 40% regeling. Dat wilde zeggen dat 40% van het salaris, met maximum 40.000 gulden vrijgesteld werd van belasting door een aftrek. Vreemd genoeg wisten de meeste mensen hier niet van af. De regeling werd nooit gepubliceerd in een wet of resolutie bijvoorbeeld. In de loop der jaren heeft deze regeling verschillende wijzigingen ondergaan: zo is het naar een 35%-regeling gegaan in 1970, is het karakter van een aftrekregeling naar een vergoedingsregeling gewijzigd in 1992 en is het in de (loonbelasting)wet verankerd als de 30%-regeling en is de termijn nog van 8 jaar naar 5 jaar gewijzigd in 2019. Dit om de regeling doelmatiger te maken. Ondanks de extratorritiale kosten kan de werkgever door deze gunstige regeling wel 30% van het salaris belastingvrij uitkeren.
Maar naast die vrijstelling is er nog een groot voordeel voor de werknemer zelf. Er kan namelijk geopteerd worden voor de partieel buitenlandse belastingplicht. Op deze manier wordt alleen het box 1 inkomen belast als binnenlands belastingplichtige. Voor box 2 en box 3 wordt de werknemer belast als buitenlands belastingplichtig. Dat wil zeggen dat alleen eventuele onroerende zaken in NL, rechten op onroerende zaken in Nederland en winstrechten van Nederlandse ondernemingen opgegeven dienen te worden. Voorts kan de werkgever de internationale schoolgelden van de kinderen van werknemers belastingvrij vergoeden, kunnen de verhuiskosten en kosten voor het overbrengen van de boedel belastingvrij verstrekt worden. Ook kan een Nederlands rijbewijs makkelijker verstrekt worden.
Voor wie geldt de 30%-regeling ?
De 30%-regeling geld voor de ingezonden en uitgezonden werknemers. Bovendien kan de 30%-regeling ook toegepast worden bij bijvoorbeeld een DGA in dienst van de eigen BV; er moet sprake zijn van een dienstbetrekking.
Uitvoeringsbesluit Loonbelasting artikel 2:
Hier wordt onder verstaan:
extraterritoriale werknemers: ingekomen werknemers en uitgezonden werknemers;
ingekomen werknemer: door een inhoudingsplichtige uit een ander land aangeworven, of naar een inhoudingsplichtige gezonden werknemer in de zin van artikel 2 van de wet:
1°.met een specifieke deskundigheid die op de Nederlandse arbeidsmarkt niet of schaars aanwezig is; en
2°.die in meer dan tweederde van de periode van 24 maanden voorafgaand aan de aanvang van de tewerkstelling in Nederland woonachtig was op een afstand van meer dan 150 kilometer van de grens van Nederland exclusief de territoriale zee van Nederland en de exclusieve economische zone van het Koninkrijk, bedoeld in artikel 1 van de Rijkswet instelling exclusieve economische zone.
Hier kunnen we uit opmaken dat er voorwaarden zijn om de 30% regeling toe te passen:
Er moet een werkgever aanwezig zijn; de inhoudsplichtige
Deze heeft een werknemer in dienst;
Deze is uit een anders land aangeworven
Of deze is uitgezonden naar hem.
Verder moet de werknemer deskundig genoeg zijn. Dit wordt aangetoon door een salariscriterium en de werknemer dient wel 16 van de laatste 24 maanden op max 150 km afstand van de Nederlandse grens gewoond te hebben. Dit op het moment van het aanwerven. Er is vaak meningsverschil over deze criteria.
Hoezo zijn er tegenstanders van de 30%-regeling ?
Door 30% van het inkomen vrij te stellen wordt het verhuizen van de werknemer vergemakkelijkt. De 30%-regeling is een regeling zonder een ‘cap’, die door het salariscriterium wordt toebedeeld aan goedverdienende werknemers. Nu verschillen de meningen over de kosten van de verhuizing. Ook kunnen rijkere werknemers gebruik maken van deze regeling, voor wie de 30% niet noodzakelijk is. Sommige mensen vinden dat niet eerlijk, zoals de FNV. Deze vakbond vind het ‘een excessieve compensatie voor met name de hogere inkomens’. En volgens FNV-bestuurder Amrit Sewgobind zorgt de regeling voor ongelijkheid op de arbeids- en woningmarkt door verdringing van Nederlandse werknemers en verhoging van de huizenprijzen. In het verleden heeft de FNV dit argument al naar voren doen komen vanwege de hoge werkloosheid, de 30% regeling zou als gevolg verdringing op de arbeidsmarkt hebben.
Afschaffen dus?
In 2018 zijn er talloze argument in het Wob-verzoek te vinden, die pleiten om het behoud van de 30%-regeling. ook uit de economische grondbeginselen kunnen we opmaken dat de 30%-regeling niet afgeschaft dient te worden:
Naar een nieuw, onbekend land verhuizen, dat is voor de meeste mensen een hele belevenis. Het gaat om de kennismaking met een nieuwe cultuur, omgangsvormen en bovendien kent de werknemer niemand. We moeten de gevolgen niet onderschatten. Het openen van een bankrekening bijvoorbeeld is een hele opgave door de huidige Wwft-verplichtingen. Zo kunnen bijvoorbeeld auto’s niet direct geleaset worden en sportclubs en huisartsen hebben wachtrijen. Kortom, het kost geld, tijd en moeite om te integreren in een nieuw land. Een hoop geregel komt erbij kijken. Hoe we kunnen helpen? De werkgever door een passend salaris en overige voordelen te verschaffen. En de overheid helpt door de 30%-regeling.
Internationale docenten naar Nederland halen; daarvoor hebben we de 30% regeling ook nodig;
In de onderwijs – en wetenschapssector is deze regeling nodig om uit beperkte publieke middelen een academisch salaris te kunnen verstrekken;
Aangezien de meeste werknemers best gehaast een onderkomen hebben moeten vinden leven zij ook in relatief dure huizen;
Als de 30%-regeling er niet is dan gaan de werknemers met talent ergens anders werken waar het belastingklimaat wel aantrekkelijk is;
Bij sommige pensioenvormen speelt pensioenvermogen een grote rol bij partiële buitenlandse belastingplicht;
Voor tech-bedrijven is de 30%-regeling van uiterst belang om een verleidelijk bod te doen aan werknemers;
De landen Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Oostenrijk, Griekenland, Cyprus, Finland, Zweden en Denemarken hebben net als ons ook een ‘expatregelng. Ook heeft België een regeling ingevoerd die veel in gemeen heeft met onze 30%-regeling;
Met een afschaffing van de 30%-regeling zou Nederland niet veel meer aantrekkelijks te bieden hebben voor inkomende werknemers. De verhoging van het toptarief van de vennootschapsbelasting, de invoering van doncitionele bronheffing op rentes en royalty’s , de strenge implementatei van ATAD 2 en de verhoging van het effectieve innovatiebox-tarief, zijn allemaal voorbeelden van strenge maatregelen die het vestigen in Nederland er niet makkelijker op maken;
De economische groei wordt eerder beperkt door protectionistische maatregelen dan leiden tot economische groei;
Als er door het afschaffen van de 30%-regeling minder hooggeschoold personeel naar Nederland komt dan zullen er ook minder belastingopbrengsten zijn. De afschaffing van de 30%-regeling zal niet tot het dichten van het begrotingsgat.
Nederland heeft veel hoogopgeleid personeel nodig, aangezien het geen lagelonenland is. Het is belangrijk dat goede internationale wetenschappers en docenten naar Nederland komen on te zorgen voor de ontwikkeling van de wetenschap en de studenten. En niet te vergeten; Nederland profiteert van de open grenzen en open handel. Ook profiteren we steeds meer van het start – en scale-up klimaat. Dit alles zou onder zo een afschaffing gaan lijden.
De tegenargumenten weerlegd!
Dialogic, Vleggeert en Van Schendel beweren dat de 30% regeling voor systematische overcompensatie. De Hoge Raad en de A-G zijn het hier echter niet mee eens. De regeling is juist van 40% en 35% naar de 30% gegaan om beter aan te sluiten bij de daadwerkelijke extraterritoriale kosten. De extraterritoriale kosten zijn gemiddeld 29% van de loonsom, waardoor een vrijstellingvan 30% gerechtvaardigt is, volgens een onderzoek van Dialogic.
Een ander argument is dat expats meer geld hebben waardoor de huizenprijs opgedreven is. Of dat nou klopt of niet, het zou maar één van de vele oorzaken zijn van de stijgende huizenprijzen.
De 30%-regeling – gewoon laten!
De 30%-regeling is van groot belang voor de Nederlandse economie- niet alleen vanwege de open economie, maar ook door het tekort aan technisch opgeleid personeel. Bovendien heeft de Nederlandse regering een reputatie gekregen als onvoorspelbaar en dat ze de wetgeving grillen. Wat Nederland een goed vestigingsland maakt, zijn de faciliteiten als de 30%-regeling, de goede infrastructuur, de Engels sprekende bevolking en bijvoorbeeld de innovatiebox. Het afschaffen van de 30%-regeling zou zonde zijn en de gevolgen moeten we niet onderschatten. Natuurlijk dient de ontbering van emigratie serieus genomen te worden.
Het Hof Amsterdam oordeelt dat de Belastingdienst willekeurig heeft gehandeld in de toepassing van het correctiebeleid voor navordering. Het betreft een uitspraak in de zaak van een belastingplichtige X die het niet eens is met de navorderingsaanslagen IB/PVV over de jaren 2012 t/m 2014.
Indien het navorderingsbedrag over een belastingjaar lager is dan € 450 euro dient niet nagevorderd te worden. Echter, het correctiebeleid voor navordering bepaalt dat indien binnen dat belastingjaar sprake is van repeterende onjuistheden er toch nagevorderd moet worden, ook al is er sprake is van een navorderingsbedrag lager dan € 450. Er zijn bij de Belastingdienst echter fouten gemaakt doordat in het ene geval wel en het andere geval geen navordering is geheven indien sprake was van repeterende onjuistheden bij een lager navorderingsbedrag dan € 450, terwijl dit volgens het correctiebeleid wel moest. Bij het maken van deze fouten blijkt de kennisstand van de aanslagregelaar een rol te hebben gespeeld. Door de verschillende kennisniveaus is er dus willekeur bij toepassing van het correctiebeleid. Op grond van dit verbod op willekeur oordeelt Hof Amsterdam dat van navordering moet worden afgezien over de jaren waarin sprake is van een bedrag lager dan € 450, ook al is er sprake van repeterende onjuistheden.
Ten gevolge van deze uitspraak vervielen twee van de drie navorderingsuitslagen tegen belastingplichtige X.
Deze uitspraak kan gunstig uitpakken voor belastingplichtigen waarbij binnen een of meerdere belastingjaren sprake is van repeterende onjuistheden en een navorderingsbedrag lager dan € 450. Indien het om meerdere jaren gaat, kan het in sommige gevallen toch wel leiden tot een iets gunstiger navorderingsbedrag.
Bij steeds meer banken is tegenwoordig sprake van een negatieve spaarrente, al vanaf € 100.000 op de spaarrekening. U krijgt dus geen rente meer over uw geld op de spaarrekening, maar moet juist een bepaald percentage betalen over uw spaargeld voor het stallen van uw geld bij de bank. Er zijn diverse manieren om negatieve spaarrente te voorkomen.
De meest bekende: extra rekeningen openen: bij sommige banken kunt u bij één bank meerdere rekeningen hebben en worden de rekeningen niet bij elkaar opgeteld. Bij andere banken worden de bedragen op verschillende rekeningen bij één bank wel bij elkaar opgeteld. Uw spaargeld spreiden over meerdere rekeningen kan lastig zijn, omdat de banken niet meer zo makkelijk een nieuwe rekening voor u openen. Zeker nu steeds meer mensen gebruik willen maken van deze oplossing.
Beleggen: u kunt uw geld ook beleggen; spreiden over veel verschillende investeringen is dan raadzaam, evenals het inschakelen van een goede financieel adviseur. Deze kan afhankelijk van uw gewenste risico niveau de juiste investeringen voor u uitzoeken en regelen;
Renteloze lening aan uw kind verschaffen: u stalt uw geld tot maximaal € 100.000 op de spaarrekening van uw kind. Sluit wel een schriftelijke leningsovereenkomst af waarin u aangeeft dat de lening bedoeld is om negatieve rente bij de bank te voorkomen en dat u het geld altijd direct weer op kunt eisen. Extra optie: Indien u uw kind dan als tegemoetkoming het bedrag aan bespaarde negatieve rente betaalt is dit voor uw kind belastingvrij. Leg dit ‘rentebedrag’ vast in de leningsovereenkomst. Zie ook familiebank;
Lening aan uw eigen BV: heeft u nog ruimte op de bankrekening(en) van uw BV? Leen dan uw privévermogen uit aan uw BV. Voorwaarde is wel dat u de BV meer rente betaalt dan de bank aan de BV in rekening brengt. Uw BV maakt dan ‘winst’ en er is sprake van zakelijk handelen. U kunt de door u aan de BV betaalde rente aftrekken in box 1 op basis van de terbeschikkingstellingsregeling. Ook in dit geval moet u dit in een leningsovereenkomst vastleggen;
Lening van uw BV aan u: Heeft u juist nog ruimte op uw privé rekening, terwijl uw BV rente moet betalen aan de bank? Leen dan geld van uw BV. De BV moet dan wel in plaats van aan de bank aan u rente vergoeden. Deze rente is voor uw BV aftrekbaar. U heeft dan wel een ‘schuld’ bij uw BV maar ontvangt onbelast rente die bovendien voor uw BV aftrekbaar is. Uw banksaldo in box 3 neemt dan wel toe, maar uw schuld ook, dus per saldo wordt er (bijna) niets belast.
OFGR oprichten: indien het om een aanzienlijk vermogen gaat, is het oprichten van een Fonds voor Gemene Rekening (OFGR) ook een optie om negatieve spaarrente en hoge box-3 heffing te voorkomen. Hierbij wordt namelijk uitgegaan van het daadwerkelijke rendement in plaats van de box-3 heffing waarbij men een vaak ongunstig fictief rendement rekent.
Mocht u reeds voornemens zijn om een schenking te doen aan uw kind(eren), dan is de negatieve spaarrente mogelijk een duwtje in de rug. U zou dan mogelijk gebruik kunnen maken van de belastingvrije schenking voor een koopwoning.
Een zogenaamde ‘Inventieve constructie’ in het buitenland om uw vermogen te verhullen: deze methode is regelrechte belastingontduiking en mogelijk strafbaar. De fiscus is hier zeer alert op en heeft een speciaal programma ‘Verhuld vermogen’ waarmee in 2020 190 miljoen aan alsnog opgelegde belastingen, boetes en rente werd binnengehaald. Laat u dus niet verleiden door malafide adviseurs die u willen overhalen tot een dergelijke illegale constructie.
Bezit u box 3 vermogen boven € 100.000? Wij kijken graag met u naar fiscale mogelijkheden om te voorkomen dat u negatieve rente betaalt over een spaarrekening.
Heeft u recent of in het verleden vermogen niet aangegeven bij de fiscus? Bent u in zee gegaan met een adviseur die voor u (zoals hierboven beschreven) een inventieve constructie heeft opgezet? U wilt schoon schip maken? Wij begeleiden u vanuit onze jarenlange ervaring graag.
In onze praktijk zien wij het regelmatig. Mensen die jarenlang regelmatig in het buitenland verbleven voor (seizoens)werk, bijvoorbeeld in de recreatieve sector, of daar een huisje hebben dat ze ook verhuren. Het geld dat ze daarmee verdienden, hebben ze in het betreffende land op een spaarrekening gezet, ieder jaar een beetje.
Buitenlandse rekening in aangifte
Uiteindelijk staat daar dan toch een behoorlijk bedrag op. Het idee is vaak om dit later te gebruiken als appeltje voor de dorst in Nederland of om op te kunnen nemen als men naar dit land gaat emigreren of langere tijd daar verblijft. In veel gevallen komt het gewoon echt niet in hen op om dit verdiende en gespaarde geld of de buitenlandse woning aan te geven bij de Nederlandse belastingdienst. Groot is de verrassing (lees: teleurstelling) dan ook indien opeens de buitenlandse rekening vermeld staat in de vooraf ingevulde aangifte. Door de steeds intensievere informatie-uitwisseling tussen steeds meer landen, komen deze gegevens beschikbaar voor de Nederlandse belastingdienst.
Voorbeeld
Een voorbeeld is dat van een dame die jarenlang excursies verzorgde in het buitenland. Het geld dat ze daar verdiende, zette zij op een lokale rekening. Zij was reeds met de werkzaamheden gestopt, toen deze rekening recent alsnog opdook in de vooraf ingevulde aangifte. In haar geval geldt dit als box 1 inkomen, omdat het met arbeid is verdiend. Ze geeft aan dat in het betreffende land al inkomstenbelasting is ingehouden, maar er is nauwelijks iets beschikbaar aan salarisstroken etc. waardoor niet te bewijzen valt dat zij daar reeds inkomstenbelasting betaald heeft. Dit betekent dat zij zowel box 3 als box 1 belasting met rente zal moeten betalen, alsmede een boete. Helaas zal er dan niet veel overblijven van het gespaarde geld. In haar geval is het extra schrijnend dat zij in het in het land waar zij excursies verzorgde regelmatig geld schonk aan een weesjongen die zij had leren kennen. De fiscus ziet dit als schenking en er zal dus ook achteraf schenkbelasting moeten worden betaald tegen het hoogste tarief aangezien het niet om eigen familie gaat.
Indien een buitenlandse rekening vermeld staat, valt er maar 1 ding te doen; actief meewerken en zo snel mogelijk openheid van zaken geven. Alhoewel het dan niet echt meer om inkeren gaat (de fiscus is immers reeds op de hoogte van de rekening), wordt medewerking gezien als een reden voor een lagere boete.
Wij adviseren u graag indien u in een dergelijke situatie zit.
Wanneer u in Nederland woont en in de Verenigde Arabische Emiraten werkt, moet uw wereldwijde inkomen en vermogen in de Nederlandse aangifte worden opgegeven. Vervolgens moet aan de hand van het belastingverdrag bepaald worden of voor (een deel van) uw inkomen aftrek ter voorkoming van dubbele belasting gevraagd kan worden.
Twee voorbeeldsituaties
Mark is net begonnen met werken in Dubai. Hij blijft in NL ingeschreven, maar is meer dan 183 dagen per jaar in Dubai voor een daar gevestigde werkgever.
Zijn inkomen is dan in Dubai belast voor zover hij daar werkt. Dagen welke hij in een ander land werkt, zijn belast in Nederland.
Ronald gaat minimaal voor 1 jaar werken in Dubai voor zijn werkgever. Hij komt in dienst van de Dubai tak van het bedrijf die hem ook het salaris en een woonvergoeding zal uitbetalen. Hij heeft in Nederland een eigen huis met hypotheek. Zijn vrouw blijft daar wonen. Zelf wil hij steeds 3 weken in Dubai verblijven en 1 week vanuit Nederland werken.
Ronald kan dan ook voor de in Dubai gewerkte dagen verzoeken om aftrek ter voorkoming van “dubbele” belasting op grond van het verdrag met de VAE. Tevens kan vrijstelling premieheffing bij de SVB te worden aangevraagd. Deze vrijstellingen werken goed uit indien er in het geheel geen Nederlandse of ander inkomen is en indien niet in een ander land behalve de VAE wordt gewerkt.
Zijn zogenoemde levenscentrum blijft in Nederland omdat zijn echtgenote hier blijft wonen. De buitenlandse inkomsten dienen dan ook in de aangifte te worden vermeld. De hypotheekrente aftrek kan aan zijn echtgenote worden toebedeeld. Als de buitenlandse periode niet lang duurt kan de hypotheekrente aftrek ook worden omgezet in een niet gebruikte aftrek ter voorkoming van dubbele belasting. Deze kan worden benut op het moment dat er weer Nederlands inkomen is in de toekomst.
Bovenstaande informatie geldt uiteraard ook indien u in een ander land gaat werken en in Nederland blijft wonen. Het is wel belangrijk om na te gaan wat het belastingverdrag is met het betreffende land.
Ook is het van belang om de aangifte inkomstenbelasting direct goed (zo voordelig mogelijk) in te dienen zodat de inspecteur de situatie correct kan beoordelen. Hier wil het nog wel eens fout gaan met complexiteiten bij de aanslagregeling. Wij helpen u graag bij de aangifte.
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.